Påske Faberge Æg

Påske Faberge Æg

Serien blev oprettet mellem 1885 og 1917. for den russiske kejserlige familie og private købere.

I alt er det kendt om oprettelsen af ​​71 eksemplarer, hvoraf 52 er kejserlige.

Carl Faberge og smykkerne i hans firma skabte det første æg i 1885.

Det blev bestilt af kejser Alexander III som en påskeoverraskning for sin kone Maria Feodorovna.

Det såkaldte "Kylling" æg er dækket på ydersiden med et hvidt imiteringsskal, emalje og indeni, i "guldguldet" af matguld, er en kylling lavet af farvet guld. Inde i kyllingen er der igen skjult en lille rubinekrone (tradition - matryoshka).

Ægdet var så glad for kejseren og kejserinden, at Alexander III gjorde traditionen for at bestille Faberge æg til sin kone hver påske. Karl Faberge blev en jeweler af det kejserlige hus.

Peter Karl Gustavovich Faberge

(30. maj 1846, Skt. Petersborg - 24. september 1920, Lausanne - Schweiz)

Peter Faberge rejste til Europa og begyndte at studere i Dresden, og begyndte derefter at mestre smykkerforretningen fra Frankfurt mester Josef Friedman. I en alder af 24 i 1870 tog han faderens firma i egne hænder.

I 1900 i Paris modtog Faberge titlen "Master of the Paris Guild of Jewellers", og han blev tildelt Orden af ​​Ære Legion.

I toogtredive års arbejde lavede Carl Faberge halvtreds æg til den kongelige familie. Det nøjagtige antal af dem blev etableret på regnskabet i kejserlige kabinet. Faberge sendte et andet æg til paladset og på samme tid - en faktura for betaling. Hidtil er 42 æg blevet bevaret, de andre er forsvundet i revolutionære år.

I 1846 havde Gustav Faberge og Charlotte Jungstedt en søn, Peter Carl Faberge, bedre kendt som Carl Faberge.

Karl Faberge modtog sin primære uddannelse på St. Anne's Gymnasium. Det var et velkendt gymnasium for børnene i adelens nedre lag. I 1860 forlod Gustav Faberge sit arbejde i lederens hænder og gik til Dresden med sin familie, hvor den unge Karl fortsatte sine studier på Handelshull. I en alder af 18 tog han en tur og så mange berømte juvelerer fra Frankrig, Tyskland, England, besøgte gallerier og de bedste museer i Europa.

I 1872 vendte Charles tilbage til Skt. Petersborg i en alder af 26 år. I 10 år var lederen af ​​Faberge hans mentor og lærer, men i 1882 døde han, og Karl overtog ledelsen af ​​virksomheden. I samme år skete der to vigtige hændelser: han blev tildelt titlen på mester for smykker, Agafon Faberge, den yngre af brødrene, sluttede sig til familiebranchen.

Etableret af Filatelakademiet til minde om to fremragende samlere

Agafon Karlovich og Oleg Agafonovich

- De sidste repræsentanter for den verdensberømte

dynastiet af Faberge guldsmedere.

på kuponen af ​​reklame frimærket af National Academy of Philately,

udstedt af Post af Rusland på vegne af NAF i anledning af tildeling

Prinsen af ​​Monaco Albert II Faberge-medaljen

LiveInternetLiveInternet

  • Med en pen og en børste. (2263)
  • TV. Biograf og stilladser (1455)
  • Om dig (1447)
  • Interessant (950)
  • Video / Foto / Film / Koncerter. (803)
  • Idols (754)
  • Den gamle, venlige hitter (705)
  • Lydalbum (690)
  • Historier (649)
  • Jazz, Rock, Blues. (605)
  • SuperStars (523)
  • Musikere, kunstnere, komponister, digtere, forfattere (483)
  • SMILE OG WE (446)
  • Det største hit i det 20. århundrede (349)
  • "USSR" - den retro (325)
  • Stjerner i "Music Room" (280)
  • Russisk chanson (222)
  • Odessa historie (215)
  • Musik i aldre (201)
  • Belcanto (Favorit stemmer) (196)
  • En lille retro koncert (154)
  • Opera, Operetta, Klassisk musik, Ballet. (153)
  • Biografier (150)
  • Romantik lyrics (150)
  • Legends of Russian chanson. (115)
  • Musik retro (107)
  • Historie af chanson klassikere (104)
  • Songs.Romanes (104)
  • Mindesmærket (77)
  • Stjerner af russisk emigration (72)
  • Petr Leshchenko (50)
  • chanson (34)
  • Kultur, kunst, historie (20)
  • Litterære afsnit (7)

-Jeg er fotograf

Kvinde billede i maleri 18-20 århundrede del 1

-Abonner via e-mail

Påskeæg Faberge

Napoleon. 1912. Til krigsskiftet med Napoleon. En gave fra Maria Feodorovna. Overraskelse - en skærm med seks miniaturer, der skildrer repræsentanter for regimenterne, hvis æresherre var kejserinde .

Symbolet for æraen og det forsvundne russiske imperium, dets rigdom og velstand, toppen af ​​russisk smykkemesterskab betragtes med rette som påskeæg af Faberge. De hedder den russiske juvelerer, der er berømt over hele verden, et navn, der aspireres i dag i Europa og Amerika.

Faberge æg er et mirakel ikke kun af smykker håndværk, men også mekanik: hvert æg har sin egen overraskelse. De var enten ure eller musikalske kasser eller små tog, der passerer et par meter eller en påfugl, efterligner tempoet hos en ægte fugl eller vandmøller eller miniature malerier.

Historien om oprettelsen af ​​den kejserlige samling af påskeæg, deres tab, find og derefter - mange forfalskninger har erhvervet legender, hemmeligheder, kriminelle historier og navne, stadig mere europæiske og amerikanske. Om disse mirakelæg til millionærer er skrevet mængder af videnskabelige og kunststudier og snesevis af kriminelle romaner og detektiver.

Men i dag hører Faberge-mærket ikke til Rusland i lang tid, og alle forsøg på, at Victor Vekselberg skulle købe det ud, viste sig forgæves. Den berømte russiske juvelér med de tysk-fransk-danske rødder Carl Faberge toogtredive år (1885-1917), der produceres for Romanov familien fejrede påskeæg - en i et år, og udover dem også til andre velhavende private kunder.

Begyndelsen af ​​det berømte guldsmed dynasti daterer sig tilbage til Frankrig (dermed - den franske navn), til de forfædre, huguenotterne. Den allerførste påskeæg (1885) blev produceret af Carl Faberge Påsken er ikke (selv i form af et æg), og ved det tyvende årsdagen for engagement i 1866, Alexander III og hans datter danske konge Dagmar Mary, ved sin dåb i den ortodokse kirke fik navnet Dagmar.

Hen. 1885. Til stede til Maria Feodorovna. Overraskelse - en høne med en krone og en ring. Kronen er tabt

Ægget blev lavet på mønsteret af påsken i det XVIII århundrede i form af et simpelt kyllingæg, inden for hvilket der var en overraskelse: en kylling, hvor en krone var igen og en ring i kronen. Kort sagt, en overraskelsesgave i form af russiske indlejrede dukker. Et af disse 1700-årige æg kan stadig ses i Rosenborgs slot i København.

Æg ændret sig til festlig påske med kejserinde Dagmar's enkle hånd, som så beundrede den gave, som hun beordrede Carl Faberge til at lave et påskeæg hvert år med den obligatoriske betingelse om, at ingen af ​​dem gentager de forrige og nødvendigvis havde en overraskelse.

Dette var begyndelsen på den kejserlige tradition, som eksisterede indtil abkikationen af ​​Nicholas II fra den kongelige trone. Alexander III for de seneste ti år, beordrede kun ét æg - til sin kone, og efter kejseren ved hans søns død, Nikolaj II, der har bestilt to æg, en for sin mor - Maria Feodorovna, enke efter Alexander III, den anden - for hans kone, den nuværende kejserinde Alexandra Feodorovna .

Keruber og vogn. 1888. Til stede til Maria Feodorovna. Overraskelse - i ægget - en cherub med et ur

Maria Feodorovna modtog tredive ud af toogtyve kejserlige æg i alt, men hun formåede at tage hende til hans hjemland i 1919 kun én - Georgievsky, den sidste af de gaver, hun modtog til påske-1916. På den - St. George's orden og inde i overraskelsen: et miniatureportræt af Nicholas II. Tyve æg blev præsenteret for Alexandra Feodorovna, og de sidste to (til påske 1917) var ikke færdige.

De mest værdifulde af de toogtyvende Fabergeæg er de første ti gange af Alexander III, og de mest kontroversielle og spændte hemmeligheder er de sidste to, som ikke har nået adressaterne. Alle de foregående påskeæg blev overdraget til kejseren - altid på en lidenskabelig fredag ​​- personligt ejeren af ​​firmaet Karl Gustavovich, der ledsager gaven med et lovforslag til sin værdi. Senere var det på disse konti, at vi formåede at fastslå, hvor mange påskeæg, Faberge var lavet af.

St. George Cross. 1916. Til stede til Maria Feodorovna. Overraskelse i ægget - et portræt af Nicholas II

Med Faberges seneste påskeæg skete der en utroligt kompliceret historie. Ordre for deres fremstilling til påsken syttende, som altid modtaget firmaet et år i forvejen - i foråret 1916 umiddelbart efter levering af æg til påske-1916, men der er tegn på firmaets øverste kunstner om, at æggene ikke var færdige. Han skrev om dette i 1922 om ægget "Constellation of the Tsesarevich", designet til Alexander Fedorovna:

"9hellip; Æg af blåt glas, hvorpå konstellationen af ​​den dag, hvor arvingen blev født, blev indlagt. Ægget blev støttet af cupider lavet af sølv og skyer af frostet stenkrystal. Hvis jeg ikke tager fejl, var der et ur med et roterende urskive inde. Produktionen af ​​dette æg blev afbrudt af krigen. Klar til at være cupider, skyer, selve ægget med incrustations og piedestal var ikke over ... 9raquo;.

Constellation af kronprinsen. 1917. En gave til Alexandra Feodorovna. Det sidste æg. Ufuldstændig. Overraskelse - uret inde i ægget

For at fastslå, hvor mange kongelige æg der blev lavet, var det kun muligt i begyndelsen af ​​halvfemserne, men det sidste æg "Constellation9raquo; 1917, nævnt ovenfor, blev ved et uheld opdaget i Fersman Mineralogical Museum i Moskva i 2001, i adskilt form.

Hver Faberge påskeæg var fuld af mening, fortæller om nogle arrangement i forbindelse med historien om Rusland: krigen i 1914, Kronprins Nicholas tur til Fjernøsten, åbningen af ​​den transsibiriske, årsdagen for krigen i 1812, og så videre. Desværre, i Rusland er der mindre af denne enestående samling af ti af tooghalvtreds æg gemmes i Armory, elleve - på Museum of Faberge (St. Petersborg).

Det blev åbnet af Victor Vekselberg specifikt til indsamlingen, som han formåede at købe helt ud (uden at dele sig i enkeltforhandlede varer) i 2004. Sandt nok har to af dem hverken et præcist år for etablering eller en præcis adressat, og derfor tvivler eksperter på deres tilhørsforhold til den kongelige samling. Et påskeæg ("Constellation af Cesarevitch") ligger i Fersman Mineralogical Museum.

Birch. 1917. Til stede til Maria Feodorovna. Det sidste æg, ufærdige. Overraskelse er en mekanisk elefant lavet af ædle materialer. Ikke fundet

Resten af ​​det, i private samlinger, ofte ukendte, eller i museer i Europa og Amerika. Placeringen af ​​seks kongelige æg, herunder tre, lavet af rækkefølgen af ​​Alexander III, er ikke kendt.

I løbet af de sidste hundrede år blev en unik samling plyndret i revolutionen, dels i halvfemserne. En del af den blev solgt i Stalins tidspunkter for en pittance, og nogle - og helt forsvundet uden spor.

I mange henseender skete det på grund af den store værdi af påskeæg Faberge fra sovjetregerings synspunkt, som nationaliserede ejendommen til den kongelige familie, ikke repræsenterede. Alexei Maximovich Gorky skrev for eksempel, at det kun var en velforarbejdet sølv.

I 1917 bestilte AF Kerensky kisterne med kejserindenes ejendom til overførsel til Moskva og lagde dem midlertidigt i hæren, hvor de forblev uåbnet i fem år. I 1922 begyndte salget af kunstværdier og nationalarv i landet. Salg og underlagt royal æg Faberge.

Men på det tidspunkt var markedet overmættet, æggene var gået til en pittance, i fem år kom 24 æg tilbage til deres hjemland, de fandt ikke en køber. Tre år senere, i 1927, krævede Narkomfin elleve af 24 æg for at forsøge at sælge dem igen. Forsinkelsen i gennemførelsen af ​​denne afgørelse af direktøren for hærenskammeret blev opfattet som åben sabotage.

Derefter blev de mest værdifulde æg solgt, som først og fremmest blev købt af amerikanerne: Hammer, den amerikanske ambassadørs hustru, General Motors og andre millionæres kone. Det næste og sidste salg fandt sted seks år senere, i 1933.

Så et æg fra den kejserlige samling "Mozaichnoe9raquo;, doneret påske-1914 Alexandra købte den britiske dronning Elizabeth II, i hvis samling bestående af tre Faberge æg, og det er den dag i dag.

Mosaic. 1914. En gave til Alexandra Feodorovna. Overraskelse - cameo med børns profiler.

Ægget efterligner broderi med et kors og har en overraskelse - en komo med profiler af børn fra den kejserlige familie, dekoreret med diamanter, perler og den kejserlige krone. I lang tid var der ukendt de to sidste æg, der forberede påske-1917.

Afkald fandt sted, som du ved, i marts. Derfor var fremstillingen af ​​påske kejserlige æg næsten færdig. Heldigvis lykkedes det os at finde skitser af de sidste æg, og for nylig fandt vi æg selv. Hvad der var tænkt som en gave til Alexander Fedorovna, blev fundet i Mineralogical Museum, designet til Maria Fyodorovna, lavet af karelisk birk, blev også fundet i samme år 2001.

Det havde som en overraskelse en lille mekanisk elefant, et symbol på det danske kongerige. Men elefanten lavet af diamanter, guld og sølv forsvandt uden spor. Kun en urværkstast har overlevet fra ham. Så historien om Faberges påskeæg er ikke overstået endnu, og der er ingen mening i det. Der er et håb om, at hvide pletter i denne halvkriminelle historie vil blive fyldt, og de forsvundne æg bliver fundet.

Røde kors. 1915. En gave til Alexandra Feodorovna. Overraskelse - inde i ægget er miniaturer med 5 portrætter: i form af sygeplejersker, to døtre, søster, kone og fætter af Nicholas II

Tina Guy

Carl Faberge og hans mesterværker. Påskeæg Faberge

"Faberge æg" er et almindeligt navneord. Dette symbol på luksus, som i dag er blevet solgt af bolsjevikkerne til en pittance, er i dag værd for fantastiske penge. Private samlere opstiller retten til at eje de berømte skatte af millioner.

Vi kan sige, at Karl Faberge er en arvelig juveler. Hans far grundlagde virksomheden i St. Petersburg i 1842. Familien kom til Rusland fra Estland, og forfædrene til den berømte juveler var franske huguener, der flygtede til Tyskland fra Sun King's uvenlige politik (Louis XIV). Fabergé-far gjorde ikke noget udestående: brocher og diademer, generøst oversvømmet med ædelsten, nydt konstant efterspørgsel blandt repræsentanter for den rige køberklasse, men kun.

Gustav forsøgt hårdt at lære og til sit første barn, så Karl Faberge studeret på prestigefyldte skoler i Europa, studerede smykker kunst i Frankfurt, og vendte derefter tilbage til Rusland og førte familievirksomheden i 24 år. Nogle forskere hævder at han var yderst begavet i smykker, andre mener, at Karl Gustavovits fremragende talent var rent administrativt. Men lederen, som nu ville sige, var han fra Gud.

Da der i 1882 i Moskva var en kunst- og industriudstilling, var Faberge heldig: virksomhedens produkter tiltrak Alexander III og hans kone opmærksomhed. Fra dette øjeblik begyndte juvelernes frugtbare samarbejde med monarkens familie. Jeg må sige, at kejseren gav væk dyre smykker, ikke kun kilo - tons. Det var nødvendigt at præsentere gaver under officielle besøg til herskerne i andre lande, og der var udførlige sæt, kasketter, ornamenter og forskellige knick-knacks med Faberge stigma.

Snart modtog virksomheden international anerkendelse og vandt udstillingen i Nürnberg (1885). Dommere udvalgte produkter, der kopierer krydsernes guldsmykker. I samme år blev Faberges første æg produceret til Romanovs hus.

Kejserinden foretrak juveleren fra 1884: Hun blev præsenteret med en souvenir, der skildrede en gylden kurv med perle liljer i dalen. Maria Fyodorovna fandt sagen en charmerende, og vi kan sige, at Karl Faberge, takket være dette, åbnede en ny retning i virksomhedens aktiviteter. Siden da er en række fantasier, der er udformet i sten, guld eller knogler, blevet hans varemærke.

Jeg må sige, at den berømte juveler først og fremmest værdsat den kunstneriske side af problemet, og ikke alle hans produkter var værdifulde. På sine virksomheder blev der lavet en række nyttige små ting, som penner til paraplyer, klokker eller stenfrimærker. Ifølge nogle kilder gjorde firmaet endda kobberredskaber, og sølvsætene Faberge var virkelig berømte over hele Rusland (og ikke kun).

Juvelér introducerede mode at bruge ikke kun de ædelstene og metaller, men også enklere materialer: krystal, elfenben, malakit, Jasper, etc. Ved første, de ansatte i virksomheden har ikke nok kvalificeret personale til at udføre alle de idéer, som jeg blev fyldt med Carl Faberge .. Arbejdet skulle bestilles af Ural-mesterne. Men efterhånden blev mange talentfulde guldsmedere, gravere og kunstnere heltidsansatte af virksomheden. Blandt dem var mestere i højeste klasse, fik Faberge dem til at sætte deres værker på eget værk.

Arbejdsdagen for medarbejderne var simpelthen slavisk: de skulle arbejde fra syv om morgenen til elleve om aftenen og om søndagen - indtil en om eftermiddagen. Overraskende, men Karl Faberge var samtidig glad for placeringen af ​​sine underordnede: han forlade ikke, organiserede ikke konkurrerende firmaer, selvom mange havde en sådan mulighed. Jeg må sige, at betalingen af ​​den berømte juveler betalte generøse, gamle og syge arbejdere til skæbnes nåde ikke kastede, at ros ikke skimp.

Virksomheden havde sin egen genkendelige stil. En anden funktion er en række emaljer, som øjer øjet med mere end 120 nuancer, og teknikken i den såkaldte guilloche emalje har ikke givet reproduktion.

Den mest kendte og posthumme berømmelse Carl Faberge modtog takket være påskeæg, som hans firma producerede hvert år til den kejserlige familie. Begyndelsen af ​​traditionen er tilfældet. Kongen spurgte juveleren at lave en overraskelse til hendes Majestæt Maria Feodorovna. Faberge fik valgfrihed - så syntes det første æg af den kejserlige samling.

Den første prøve var et gyldent æg dækket med hvid emalje på ydersiden. Inde var det en æggeblomme og en farvet kylling. Hun var igen en hemmelighed: Inden for fuglen var en lille kejserlig krone og et rubinæg, der efterfølgende blev tabt.

Ideen var ikke original: sådanne souvenirs holdes blandt udstillingerne fra flere europæiske museer indtil videre (måske der Carl Faberge og inspirerede).

Kejserinden var glad for gaven. Siden det øjeblik måtte Faberge præsentere et nyt mesterværk til retten hvert år, men med to betingelser. For det første kunne et æg med en hemmelighed kun laves for den kongelige familie. For det andet måtte det være helt originalt.

Da tronen blev tilsluttet af Nicholas II, fortsatte traditionen, men nu skabte Faberge to souvenirs: til monarkens kone og til kejserinde Dowager.

Mange år senere blev det kendt, at juveleren stadig gik forbi forbuddet mod sin august-patron: syv æg, der ligner originalerne på kongelige statskassen, var ejendommen til en guldminerals kone. Hvad der blev af det var skylden - den fantastiske rigdom af fru Kelkh eller hendes dejlige øjne - er for sikkert ukendt. Ud over disse er der mindst otte flere Fabergeæg, der fremstilles til private ordrer. Det faktum, at denne kendsgerning ikke er dokumenteret, er et glimrende dækning for svindlere.

Til fremstilling af hvert mesterværk tilbragte huset for Charles Faberge næsten et år. For at skabe skitser var de mest talentfulde kunstnere involveret, og udsigten til den fremtidige gave blev holdt i strengt hemmeligholdelse.

I færd med at gøre en kongelig overraskelse, forfulgte Faberge ikke efter gevinst: i forskellige år kostede påskeæg kejseren en anden mængde og blev lavet af forskellige, undertiden ret billige materialer. Så i 1916 modtog monarken et stålæg, støtten der tjente fire patroner.

Ejerne af de overlevende skatte

De taler om 50, 52 og endda 56 kopier, som Faberge lavede til den kejserlige familie, men nogle af dem var tabt. Bolsjevikkerne, der var kommet til magten, ikke kun røvede den kejserlige statskasse, solgte de også for ingenting. Nu er kun 46 af dem kendt.

I 2013 lavede en ægte kongelig gave til indbyggerne i Skt. Petersborg den russiske oligark Maxim Vekselberg. Han købte verdens største samling æg fra Forbes-familien og åbnede Faberge-museet, hvor 9 af de 15 eksemplarer kan ses af nogen. Yderligere 10 mesterværker er blandt udstillingerne af Armory Chamber, 13 er i museer i USA, 2 i Schweiz og 13 andre er spredt over private samlinger (flere ejet af dronningen af ​​Storbritannien).

En anden Faberge Museum åbnede i Baden-Baden, hvor æggene er vist i 1917 af fremstillingen: fra birketræ (betød enkekejserinde) og glas-krystal (til Alexandra). Ægtheden af ​​sidstnævnte rejser nogle tvivl, fordi den samme blev fundet i hvælvinger i det mineralogiske Museum i Moskva, men ejeren af ​​mesterværk, en anden russisk milliardær Alexander Ivanov, siger, at ejeren af ​​den oprindelige er præcis det.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

54 − = 47