Patina på møblerne

Patina på køkkenmøbler og facader: hvordan man laver egne hænder

"Alt nyt er en godt glemt gammel!" Denne erklæring gælder for mange ting. Ikke en undtagelse er møblerne med patina, som ikke har tid til at forlade produktionsafdelingen, lykkedes at "vokse gamle".

For mange mennesker er selv konceptet selv ukendt. Når alt kommer til alt, hvis du gik til vores websted, så forsøger du at købe et originalt køkken sæt, så i denne artikel vil vi forsøge at besvare følgende spørgsmål så fuldt som muligt:

  • Hvad er patina og hvad har det at gøre med møbler?
  • Kan en seng eller et køkken med patina være lavet af MDF?
  • Er det muligt at skabe patina med teknologi med mine egne hænder?

Udseendet af patination i den moderne verden

Patina - dette er et naturligt fænomen, som under naturlige forhold er udsat for metal, træ. Oprindeligt blev hun set på guld-, sølv- og kobbermønter. Under påvirkning af miljø og tid begyndte en forstøvning at danne sig på overfladen, hvilket gav objekterne et anderledes udseende. Farverne blev lysere, revner optrådte, mørkere. Således blev processen med overfladeoxidering, kaldet patination, manifesteret. Elementer belagt med et sådant tryk havde en høj pris. I betragtning af antikke genstande kan du med et blotte øje se en naturlig patina.

Ædle møbler fra et dyrt sortiment bliver gamle, så kunstens kunstnere søger at få det i deres brug. Men prisen på antikviteter er for høj og ikke tilgængelig for alle. Under hensyntagen til menneskers behov har moderne teknologer udviklet en metode til kunstig ældning af træ og MDF. Denne innovation blev betegnet "patination."

Patination i møbelproduktion

Møbelmarkedet tilbyder en række stilistiske og dekorative retninger. Til det næste niveau kommer de gamle møbler, som tiltrækker folks opmærksomhed ved udstillingsudstillinger.

Billig møbler, der har patinerede facader, kan bedrage næsten enhver person. Ved første øjekast synes det at foran dig et køkken eller soveværelse indstillet fra et dyrt udvalg. Men efter at have åbnet døren, vil du forstå, at fabrikanten brugte facader med patina. Teknologi giver dig mulighed for at anvende effekten af ​​antikken på enhver overflade - det være sig en matrix eller MDF. Og brugen af ​​MDF vil kun blive givet af den indre side, hvis finish er uhensigtsmæssig på grund af den høje pris.

En person, der ønsker at købe et køkken i retrostil, vil henvende sig til møbler med en patina eller et sæt med antikken, der ofte bruges i Provence. Et behageligt øjeblik - ikke kun udseendet af gamle møbler, men også dets pris, gunstigt anderledes end antikviteter.

Nogle mennesker, der ser på møbelfasaderne med en patina, undrer sig - er det muligt at skabe en sådan effekt med egne hænder for at opdatere udseendet af kedelige møbler. Det er selvfølgelig muligt. Dette vil kræve viden, færdigheder hos kunstneren eller tiltrækning af en person med kreative evner, som med egne hænder kan give køkkenet eller andre møbler den nødvendige virkning.

Lad os nu se nærmere på denne teknologi og studere detaljerede metoder til at skabe facader med patina med egne hænder.

En række metoder til patinerende møbler

Anvendelsen af ​​patina (en speciel dekorativ sammensætning vedrørende lakseelementer) kræver tålmodighed, nøjagtighed og fritid.

Teknologien består af flere faser, den ene efter den anden. Patina - dette er ikke en sammensætning, der skal bruges i arbejdet. Hvis du omhyggeligt overvejer forskellige facader med patina, kan du se forskellene i deres virkning. Nogle overflader har kun en sort ud på overgangen af ​​billets konvekse tekstur, og et eller andet sted tydeligt angivet guld eller sølv. Du har sikkert mødt et køkken med en patina, hvor der er revner, der ligner en revnet lak eller maling.

Vi lister En række plak, der er skabt af erfarne specialister på fabrikken:

1. Enkel patination - Den mest overkommelige mulighed for at dække facaderne med egne hænder. På overfladen (MDF med en lamineret film eller et array) fremstilles basissammensætningen, som forbereder basen til patina. Primeren niveauer området og forbedrer adhæsionen af ​​patina sammensætningen. Derefter lages laget grundigt med en metal svamp eller sandpapir. Jo stærkere bevægelsen er, desto mere udtalte virkningen af ​​aldring.

2. Patinering med guld, sølv, bronze Er en mere kompleks proces, der kræver anvendelse af yderligere lag. Guld eller sølv er dækket af facader, der har prægede mønstre for at understrege deres skønhed, gøre dem mere meningsfulde. Denne teknik bruges kun til matmøbler, fordi glansen med højdepunkterne vil ødelægge forgyldningsvirkningen og forenkle udseendet af møbler. Du kan vokse nogen måde på denne måde. Desuden vil de unge husmødre og modne damer gerne have et køkken med en guld- eller sølvpatina.

3. Patination og krænkelse - dyrere glæde, fordi teknologien er mere kompleks og kræver to effekter: krakning og udseende af en slags gammeldags plaque. Til at begynde med er der skabt en base for udseende af revner: lag for lag, ned til tilstanden af ​​svag vedhæftning (dvs. ufuldstændig tørring af sammensætningen), anvendes en facetslak. Jo flere lag, desto bedre vil revnerne ses. Og først efter det påføres patinaens valgte skygge, og slibningen udføres, indtil den ønskede effekt er opnået.

At gøre sådan patination på facader fra MDF eller møbler fra en fil af egne hænder, der er svært nok. Den bedste mulighed er at købe færdige facader til et køkken sæt med en patina effekt.

Patina anvendes til møbler af enhver skygge. For den klassiske stil og provence anses hvid for acceptabel med patina-effekten. Udsigtigt ser soveværelse, køkken, stue med sorte facader med sølv patina. Se på vores udvalg af billedinteriør, hvor møbler med patinerede facader præsenteres, og vælg den ideelle mulighed, især da kunstigt ældre køkkenmøbler anvendes i mange stilarter.

I møbelproduktionen findes der andre teknologier til kunstig aldring af overflader. Vi talte kun om de grundlæggende teknikker, der ofte findes i færdige møbler. Andre teknologier vil blive opmærksom i separate artikler.

Andre interessante artikler

Mixer til køkken og vask i retro stil - stilfuld løsning

Hvidt køkken med patina - interiør til kendskab til traditioner

Det ser naturligvis fint ud, men det er interessant, hvor længe en sådan behandling varer i sin oprindelige form.

Hej det varer ca. 7 år, fordi al denne kunst er dækket af en speciel lak, der ikke tillader fugt og beskytter facaderne mod skader

Jeg kan ikke lide Craquelure overhovedet. Selvfølgelig er Patina mere interessant og elegant.

craquelure alle de samme meget interessante patina på det meget tung, der behandler ikke hver kampagne vil tillade Sibe craquelure og for teknologisk proces

Jeg er enkel selv at lave facader med patina, og det kræver konstant nyheder

Hvad er patina, dens typer og applikation til dekoration af møbler

I sin oprindelige betydning betød patina en oxidfilm på et kobberprodukt af grøn (malakit) eller blålig (azurit) farve. Senere blev det også kaldt nogen form for plak, der var påvirket af tiden på overfladen af ​​metal eller træ.

I dag, under patina, mener vi den aldrende effekt, som er så fashionabel, når man udsmykker møbler og køkkenredskaber.

Kunstig og naturlig patina

Ethvert materiale, bortset fra guld og platin, interagerer i nogen grad med ilt og fugt i luften. I nogle tilfælde manifesterer virkningen sig meget hurtigt - for eksempel rustning af jern; i andre - processen er strakt i mange år, som i tilfælde af grøn patina på kobber, sølvpatina, det vil sige mørkning og så videre.

Mærkeligt nok er tilstedeværelsen af ​​et sådant raid, hvis belægningen ikke påvirker produktets egenskaber og ikke ødelægger det, ikke kun ødelagt, men er ofte velkomne. Denne ædle plaque takket være farveovergange lægger trods alt på skønhedens udsmykning og smedning, en volumenstruktur eller angiver alder af objektet, der ufrivilligt oversætter stuemøbler eller et andet produkt i sjældenhed eller i det mindste på gammel tid. Som et resultat fremkom der en kunstig patina. Hent det selvfølgelig på andre måder.

  • Den naturlige patina er resultatet af oxidationen af ​​metal i atmosfæren. Det er opdelt i ædle og vilde. Den første har en tæt struktur og beskytter metalet mod korrosion (for eksempel en grøn patina på kobber), den anden er løs og fugt vil ikke spare metal. Det er nødvendigt at slippe af med en sådan film.

Køkken sæt med patineret under bronze.

  • Kunstigt fremstillet patina dannes meget hurtigere ved at udføre visse kemiske reaktioner. Sådanne overtræk er mindre holdbare og mere porøse end en ædel film, men beskytter stadig metal.
  • Du kan også vælge en gruppe dekorative patina. Dette er en slags imitation, der er skabt ved hjælp af konventionelle pletter og maling - for eksempel akryl. Farven i dette tilfælde kan være absolut noget - fra lys gylden og hvid til sort, og kan omfatte nuancer, der er helt ukarakteristiske af naturmateriale.
  • Plaque på træet er ofte ikke noget godt, siger ikke, fordi det forekommer, når det er ramt af svampe eller rot. Men på træ med høj densitet og hårdhed, som er ufølsom over for vand - for eksempel bliver en eg, en hvid eller mørk patina et tegn på fortiden.

    Møbler i den klassiske stue er ofte udsat for kunstig patination, da det er meget vanskeligt at opnå en naturlig belægning. For en bedre effekt skal du kombinere kemiske og mekaniske metoder.

    Møblerne i stuen er egetræ med guldpatina.

    Varianter af patina til træ

    Til træ anvendes flere formuleringer. Sidstnævnte købes i bygningsforretninger.

    • Tykk patina - i form af en pasta, som regel to-komponent. Normalt opnås lysebrune, rødlige eller gyldne nuancer på denne måde. For forgyldningsvirkningen er basisen den naturlige farve på træet - den samme egetræ for eksempel.
    • Væske - faktisk er dette en speciel lak, Det giver træet en lysegul eller gylden skygge, der er karakteristisk for et gammelt eg eller asketræ.
    • Facetteret lak - ikke ligefrem patina, snarere virkningen af ​​antikken på basis af krakning. Efter tørring er lakken dækket af de fineste revner, som det sker på et meget gammelt træ.

    Typer af belægninger kan kombineres for at få mere interessante effekter.

    Teknologien er næsten den samme for alle metoder, adskiller sig kun i antallet af lag af maling eller lak.

    1. Det første trin efter rengøring og affedtning er vedbrænding. Behandling med en metalbørste, og i værste fald reducerer en mejsel og negle til fjernelse af bløde fibre på træets overflade, hvilket faktisk sker med tiden.
    2. Derefter behandles møblerne til stuen eller køkkenet med en hvid primer og slibes. Hvid bruges oftest til grå og lyse farver. Men hvis grundlaget for effekten er at lave en kontrast, så anvendes en gennemsigtig primer.
    3. Påfør et lag lak og tør.
    4. Derefter påføres den patiniserende sammensætning, og efter meget kort tørring fjernes overskuddet, således at sammensætningen forbliver i de dybe porer.
    5. Dæk med en mørk patina og fjern igen overskydende i det omfang, de ønsker at holde kontrasten mellem lys og mørk fiber. Derefter dækkes møblerne to gange med en sædvanlig klar lak.

    Resultatet af behandling af møbler fra eg.

    Patina på metaller - naturligt og kunstigt

    Metalprodukter i det indre af stuen eller soveværelset er ikke så almindelige og er normalt små og dekorative genstande: lysekroner, sconces, coasters, lysestager og så videre. På trods af at det nye produkt har en lys glans og smuk farve, der ønsker at give dem et mindre moderne udseende, er der mange. Og siden at vente, indtil en sådan effekt opnås naturligt i lang tid, skal man ty til brugen af ​​kemikalier.

    Farver og form af filmen på forskellige metaller under forskellige forhold er forskellige og meget mærkbare.

    • Den aldrende effekt på sølv ser mest attraktiv ud. Dette metal er ret inert, og filmen optræder som regel, når den reagerer med svovl, hvilket skaber iriserende nuancer fra lysegult til crimson og turkis. Sort patina opstår, når den udsættes for aminosyrer og chlorider. En vild art af denne art er uinteressant: filmen er ru, stikker ud over overfladen. Men sølvforhøjelsen giver produktet en sjælden nåde.
    • Guld er et ædelmetal og går næsten ikke ind i reaktionen. Men hvis legeringen indeholder kobber eller nikkel, kan lysbrune eller orange pletter forekomme over tid. Mange flere designere er tiltrukket af efterligning af en patineret overflade baseret på en gylden farve. Effekten er rent dekorativt og er skabt af en guldfarvesmaling, og det er muligt at indrette en patina på metal og på træ - for eksempel på træ af en eg.
    • Oftest i stuen overfor kobber og bronzeprodukter, nogle gange - jern, hvis det kommer til stuen i loftet stil. På kobber skyldes de grønne og blåfilm aflejring af chlorider, kobberacetat, sort - dannelsen af ​​oxid eller sulfit.

    Rød patina dannes også af klorsalte, men er som regel dannet ved kunstige midler. Brun patina vises, når den udsættes for ammoniumsalte. For kobber er næsten alle typer af indskud relativt sikre, hvilket gør kobberforfalskede produkter til en fremragende indretning til stuen.

    • Men for bronze er grøn og blå belægninger farlige. Kun en sort film er en ædel patina til en legering. Kunstigt opnås de på grund af blæsning - oliebehandling og calcination i kobberfiltre.

    Der er mange måder at give et antikke udseende på et metalprodukt. Men alle antager brugen af ​​kemisk aggressive stoffer, så de implementeres med forsigtighed.

    Den mest berømte og universelle er patination med svovlsyre. Sammensætningen fremstilles ved at blande 1 del svovl i form af et pulver og 2 dele kaliumchlorid og kalde dem i brand. Resultatet er en svovllever - en masse brun, der kan opbevares i en glasburk.

    • Fra stoffet fremstilles en vandig opløsning (koncentrationen afhænger af formålet) og behandler lindring og fremspringende dele såvel som dem, der skal gennemgå det største slitage over tid. Farven kan fås fra lys guld på bronze til blå og sort på kobber og sølv.
    • En vandig opløsning af 1 del kobbersulfat og 1 del zinkchlorid giver en aldrende virkning af rød eller brun farve.
    • Sort film dannes, når den udsættes for ammoniumsulfid. Her er der dog nogle vanskeligheder: løsningen har en meget stærk lugt, så patinationen skal udføres i en dampplade.
    • Færdig bituminøs patina kan hjælpe dem, der ikke ønsker at lave deres egne blandinger. Opløsningen fremstilles på basis af et organisk opløsningsmiddel, og efter oliering udføres oliebehandlingen. Plackets farve er lysebrun. Blandingen kan bruges på guldprodukter, hvis de vil give dem et gammelt udseende.

    Her reduceres hele processen med patination til farvning af reliefelementerne af et metal eller træprodukt. Akrylpatina, opløselig i vand, anvendes til dette. Den påføres med en pensel eller en svamp til de udragende steder og er skyggefuld. Fordelen ved det foran akrylmaling er, at sammensætningen ikke tørrer ud så hurtigt og giver dig mulighed for at skabe en følelse af naturlighed.

    • Akrylpatina påføres både metal og træ. Farver er normalt tæt på det naturlige område - brun, lysegul, men måske er de mest populære farver metalliske, især guld og sølvbelægning.

    Guldbelægning på eg.

    Voks, olie og andre typer anvendes også. De er mindre almindelige, fordi det er sværere at anvende.

    Normalt males metalprodukter før patination og ikke kun primeres. Og hvis guldpatinationen er valgt, så er basismalet bedre end den mørke.

    Træmøbler er malet, hvis patina ønsker at gøre mest kontrast - for eksempel når man skaber virkningen af ​​forgyldning på eg. Eller hvis farvningen af ​​overfladerne er en del af designet: For eksempel et blåfarvet sæt i stil med et land med en patina, som i det næste billede.

    Patina - ikke bare en gammeldags belægning baseret på metal eller træ. Dette er en smuk dekorativ metode, så du kan understrege produktets struktur og skønheden i konturerne.

    Sådan laver du en patina til møbler lavet af træ med egne hænder

    Et nyt møbel eller møbler er meget let at skelne mellem. Dens karakteristiske træk er en ideelt ren og blank overflade. Men for al deres skønhed værdsætter nogle mennesker det gamle træ mere. Desuden, hvis det er en ting, der i sin tid var en del af situationen i det gamle hus.

    At give effekten af ​​antikviteter til ethvert emne er ret simpelt - dette er tilvejebragt af teknologien for kunstig patinering af møbler.

    Patina var oprindeligt et oxideret kobberlag, som man ofte kunne finde på møbler, spejlet baguetter, søjler og andre arkitektoniske elementer i de velhavende borgers ejendom.

    Men det var meget svært at få en sådan skønhed - vi måtte vente mere end et dusin år for at få den nødvendige virkning. Da dette øjeblik kom, var emnet behageligt - det syntes film blålig eller grønlig skygge.

    Der var en tid, og snart begyndte patina at blive kaldt nogen scurf, der syntes på metal og træoverflader. Giv noget moderne ting antikvitetseffekt Du kan bruge følgende materialer:

    1. En særlig maling indeholdende ædelmetalpartikler - guld, bronze eller sølv. Belægningen opnået med disse materialer er mere holdbar end den naturlige patina. Den har en tæt tekstur med en minimal porøsitet, hvilket giver træet en beskyttelse mod ødelæggelse.
    2. For at skabe en ædel overflade med virkningen af ​​antikken, kan du bruge enhver maling på traditionel basis. Og skyggen af ​​et cover kan være noget takket være et stort udvalg af farve muligheder. Patina kan have nogen farve - naturligt guld eller unkaracteristic til patina lyseblå, rød, etc.

    Kun sådanne produkter fra visse typer træ kan erhverve en sådan ædle effekt. Træet valgt til deres produktion skal have en tæt struktur og være modstandsdygtig over for fugtighed. Levende eksempler på sådant materiale - eg og aske.

    Det er stadig nødvendigt at tage højde for, at den ædle effekt forekommer under naturlige forhold kun på et enkelt array, mens man venter på dens udseende på moderne facader fra MDF, er umuligt.

    Du kan få effekten af ​​antikken på alle overflader:

    Typer af kompositioner til produktion af patina med egne hænder

    Erfarne herrer bruger til patination følgende materialer, som kan variere i deres sammensætning:

    • plet;
    • bitumen;
    • akryl;
    • voks;
    • shellak;
    • olie.

    Ved hjælp af disse stoffer kan der skabes ædle overflader forskellige nuancer med specielle effekter:

    • Fragmentraffinering.
    • Fuld dækning.
    • Virkningen af ​​craquelure.

    Afhængig af konsistensen af ​​arbejdssammensætningen kan patina være af flere typer:

    1. Tyk. Denne patina i sammensætningen ligner en pasta. Det bruges til behandling af træ, som efter blandingens anvendelse erhverver nuancer fra gul til rød, tæt på farven af ​​naturguld.
    2. Væske. Disse forbindelser, der kan have et vandigt eller syntetisk grundlag, forædler træets design og samtidig giver det en lysglødseffekt.
    3. Facetteret lak. Tillader dig at få en dybere virkning af aldring på grund af den kunstige skabelse af revner på overfladen.

    Enhver ting kan gives en ædel overflade, om det er et køkkenmøbler eller et antik skab. Det vigtigste er, at træproduktet har en faktura. Til behandling af metal- og træoverflader anvendes præparaterne på en anden basis. Forskellen mellem dem ligger i graden af ​​stabilitet og adhæsion til substratet.

    Morilsammensætninger. Hvis du ser situationen i huset, så er det sikkert at finde produkter lavet af træ med patination. Hvis herrer bruger en plet til at male træflader, sætter de højst sandsynligt ikke målet om at give det særlige æstetiske egenskaber.

    Men på trods af dette er denne metode til farvning en af ​​de populære metoder til forbedring af produkter, som på samme tid beskytter overfladen fra svampe, skimmel, fugtindtrængning og henfald.

    Hvis det ønskes, kan effekten af ​​patina gøres mere udtalt, hvis udføre en brace. Det bevarer langsgående stive fibre og fjerner samtidigt bløde fibre ved hjælp af en særlig stiv børste.

    Dette er forædling af overfladerne af en naturlig massiv derhjemme. Selv om denne mulighed giver dig mulighed for kun at få en farve af patina. Faktoren har faktisk en mørkere nuance, så det er ikke nødvendigt at forvente udseendet af en forgyldt overflade.

    Ved første øjekast er det svært at forestille sig, at ved hjælp af et sådant inexpressivt byggemateriale som bitumen kan man få et mesterværk. Det bryder dog al tvivl efter første brug.

    Den særlige struktur gør træet meget smidigt og forenkler patina applikationsprocessen. Hvis det ønskes, kan ejeren få en rig forgyldningsvirkning eller en tynd plade.

    Brug af bitumen lak kan nemt at udskære riller i tråden, fremhæver fremspring på overfladen af ​​ansigtet. Dette materiale er lavet af betonpolymer og terpentin eller hvid spiritus. Derfor er det påkrævet, efter overfladebehandlingen af ​​fastgørelseslaget med shellak lak.

    Dette materiale på vandbasis er ikke tilfældigt populært i oprettelsen af ​​patina. Dette forklares af dets alsidighed, for med sin hjælp kan du skabe en aldrende effekt på en hvilken som helst overflade - metal, træ eller gips

    Belægningen er meget resistent, har fremragende vedhæftning til substratet, beskytter træet mod rådne og fremkomsten af ​​mikroorganismer. Teknikken til patination af træ med egne hænder er også ret simpelt. Med sin hjælp kan du behandle hele overfladen eller trække i den ønskede farve, kun udragende trådelementer.

    For at få en mere ekspressiv patina, kan du bruge sammensætninger af forskellige nuancer. Men du skal sætte dem i flere lag. Som følge heraf får du et komplekst farvemønster.

    Akrylkompositioner giver dig mulighed for at lave en patineret overflade med forskellige nuancer:

    Dem, der har arbejdet med patina, ved, hvor let det er at gøre. Der er ingen problemer med forarbejdning af træ. Desuden er denne proces så fascinerende, at den bringer glæde.

    Men hver hjemmester behøver at vide, at når man arbejder med forskellige typer overflader, sin egen specielle algoritme. Dette er den vigtigste betingelse, der garanterer modtagelsen af ​​dekorative patina.

    Overfladebehandling. Før du begynder at lave patina på træprodukter med egne hænder, skal du inspicere overfladen og sørge for, at den passer til dette job. Produkter fra råmasse er ideelt til disse formål, da de ikke behøver yderligere behandling.

    En anden ting, hvis du skal håndtere glatte lakeret overflader, belægninger lavet med akrylfilm eller PVC. På dem vil malingen ikke holde. Ret ulempen ved hjælp af brashing. For at gøre dette, skal behandle overfladen grovkornet sandpapir eller en metalbørste.

    Så fjerner vi de bløde fibre i træet, der ligger under en ustabil til sådan indflydelse film. Når strukturen er udsat, vil den være klar til videre behandling. Nu skal du bruge en blød børste rengør støvets overflade og affedt det.

    På trods af at teknologien til at anvende farveforbindelser baseret på bitumen, voks eller akryl er simpel nok, skal den udføres nøjagtigt i henhold til den vedtagne algoritme:

    1. Arbejdet begynder med, at et farvestof påføres overfladen. Dens mængde bestemmes afhængigt af mætningen af ​​resultatet, som vi ønsker at få. Maling kan kun ligge på overfladen af ​​produktet eller trænge ind i tykkelsen af ​​reliefen.
    2. Hvis dette bliver nødvendigt, skal du fjerne overflødig opløsning af lak.
    3. For at skabe en dybere patineringseffekt venter vi på, at det første lag tørrer. Herefter sætter vi den næste og vokser den.
    4. Når det færdige lag maling tørrer, tag en fin skræl og gnid dette sted. Efter de udførte handlinger skal vi have en alderen, ædel overflade.
    5. Ved den sidste fase skal den behandlede overflade være dækket af alkalisk lak.

    På trods af alle de attraktive moderne møbler og indretningsprodukter er der stadig folk, der især vil sætte pris på møbler med effekten af ​​antikken. Men det behøver ikke at være antikvariske ting.

    En ædel overflade kan opnås ved hjælp af moderne materialer. Men her skal du tage højde for, at hver af malematerialerne har sine egne egenskaber, så før arbejdet er nødvendigt lære teknologi deres ansøgning og holde sig nøjagtigt til den.


    Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    84 − 81 =