Patina til træ

Patinering af et træ med egne hænder: 3 trin i implementeringen

Er der gamle eksempler på møbler interiør lavet af træ i huset, hvis udseende har mistet sin præsentation? Der er en metode, der vil trække nyt liv i dem - patination. I denne artikel vil vi se på, hvordan du kan gøre det selv med dine egne hænder derhjemme.

Eksempel på patinerede møbler

Patinering af et træ er dets kunstige aldring ved at anvende skiftevis to lag maling på en bestemt måde, men lad os snakke om alt mere detaljeret:

Fase 1: Forberedelse af materialer og værktøjer

Guldmaling patina til træ

Du skal bruge følgende materialer:

Sorte træmøbler med en patina til køkkenet ser æstetisk glædeligt ud og lader næsten ingen spor af brænding ligge

Maling er bedst at købe akryl, da det har mange fordele:

  • Økologisk sikkerhed. Ved størkningsprocessen frigøres kun absolut sikre vanddampe.
  • God holdbarhed. Når vandet tørrer, forbliver der en fugtbestandig belægning, der ikke er tilbøjelig til at revne og skrælle.
  • Det efterlader ingen fejl, hvilket gør det utrolig nemmere at arbejde med dekoration.
  • En bred vifte af rige farver.

Forskellige farver af akryl maling

Patina til træ med egne hænder anvendes ved brug af sådanne værktøjer:

Billede af sandpapir

Før du laver en patina på et træ, skal det bringes i den rigtige tilstand:

  1. Vi behandler omhyggeligt træet med sandpapir og forsøger at fjerne så meget som muligt sporene af det gamle lak.

Forstøbning gammel maling med sandpapir

  1. Vi fjerner alt aflejret støv.
  2. Vi dækker det med en primer, inden vi maler træet, hvilket skaber det fineste polymerlag, der beskytter træet og skaber ideelle betingelser for vedhæftning til maling og lakmaterialer.

Priming kan udføres med børste eller rulle

Feltet for, hvordan primeren vil størkne, kan fortsætte til det sidste vigtige stadium, der direkte beskriver, hvordan man anvender en patina på et træ.

Råd: Før du begynder at dekorere møbler forberedt til patination, anbefales det at prøve din styrke først og øve på noget unødvendigt træ.

Dette vil hjælpe dig med at udfylde din hånd og se mulige fejl på forhånd.

Patina træ anvendes som følger:

  1. Tag forsigtigt træet af med det første lag af den valgte maling.

Anvendelse af det første hovedlag af akrylmaling

  1. Vi venter mindst 24 timer, før baggrundsbelægningen tørrer helt.
  2. Patina af en metallisk skygge maler vi flade, lige områder, der ikke rager ud. Det vigtigste er ikke at overdrive det med mængden af ​​maling, ellers vil møblerne se for farverige og ret prætentiøse end kunstigt alderen.

Påføring af bronze patina på basislaget af brun maling

Tip: håndter ikke denne metode til håndtag og andre elementer i kontakt med en person, da malingen på sådanne steder stadig vil slette.

  1. Vi venter på, at patina begynder at gribe og gnide de nødvendige steder med en tør klud, der opnår den samme aldrende effekt.

Processen med at mashing den behandlede overflade

  1. Vi lakker den resulterende sammensætning med lak, hvilket skaber et lag, der kan forhindre mekanisk skade og fugtindtrængning.

Anvendelse af lak til de "gamle" møbler

Vi undersøgte hvordan man patinerer et træ derhjemme med egne hænder. Processen er absolut ikke kompleks, men kræver størst nøjagtighed, pleje og efterfølgende anbefalinger. Men i sidste ende kan du ikke bare give gamle møbler til et nyt liv, men også skabe et rigtigt mesterværk af møbler interiør, som bliver dit hovedattraktion.

Patinerede møbler er gode til at genskabe sådanne designstile som land og klassiker

Videoen i denne artikel vil gøre dig bekendt med yderligere oplysninger, der er direkte relevante for det præsenterede emne. Cirkel dit liv med kun smukke ting.

Sådan laver du en patina til møbler lavet af træ med egne hænder

Et nyt møbel eller møbler er meget let at skelne mellem. Dens karakteristiske træk er en ideelt ren og blank overflade. Men for al deres skønhed værdsætter nogle mennesker det gamle træ mere. Desuden, hvis det er en ting, der i sin tid var en del af situationen i det gamle hus.

At give effekten af ​​antikviteter til ethvert emne er ret simpelt - dette er tilvejebragt af teknologien for kunstig patinering af møbler.

Patina var oprindeligt et oxideret kobberlag, som man ofte kunne finde på møbler, spejlet baguetter, søjler og andre arkitektoniske elementer i de velhavende borgers ejendom.

Men det var meget svært at få en sådan skønhed - vi måtte vente mere end et dusin år for at få den nødvendige virkning. Da dette øjeblik kom, var emnet behageligt - det syntes film blålig eller grønlig skygge.

Der var en tid, og snart begyndte patina at blive kaldt nogen scurf, der syntes på metal og træoverflader. Giv noget moderne ting antikvitetseffekt Du kan bruge følgende materialer:

  1. En særlig maling indeholdende ædelmetalpartikler - guld, bronze eller sølv. Belægningen opnået med disse materialer er mere holdbar end den naturlige patina. Den har en tæt tekstur med en minimal porøsitet, hvilket giver træet en beskyttelse mod ødelæggelse.
  2. For at skabe en ædel overflade med virkningen af ​​antikken, kan du bruge enhver maling på traditionel basis. Og skyggen af ​​et cover kan være noget takket være et stort udvalg af farve muligheder. Patina kan have nogen farve - naturligt guld eller unkaracteristic til patina lyseblå, rød, etc.

Kun sådanne produkter fra visse typer træ kan erhverve en sådan ædle effekt. Træet valgt til deres produktion skal have en tæt struktur og være modstandsdygtig over for fugtighed. Levende eksempler på sådant materiale - eg og aske.

Det er stadig nødvendigt at tage højde for, at den ædle effekt forekommer under naturlige forhold kun på et enkelt array, mens man venter på dens udseende på moderne facader fra MDF, er umuligt.

Du kan få effekten af ​​antikken på alle overflader:

Typer af kompositioner til produktion af patina med egne hænder

Erfarne herrer bruger til patination følgende materialer, som kan variere i deres sammensætning:

  • plet;
  • bitumen;
  • akryl;
  • voks;
  • shellak;
  • olie.

Ved hjælp af disse stoffer kan der skabes ædle overflader forskellige nuancer med specielle effekter:

  • Fragmentraffinering.
  • Fuld dækning.
  • Virkningen af ​​craquelure.

Afhængig af konsistensen af ​​arbejdssammensætningen kan patina være af flere typer:

  1. Tyk. Denne patina i sammensætningen ligner en pasta. Det bruges til behandling af træ, som efter blandingens anvendelse erhverver nuancer fra gul til rød, tæt på farven af ​​naturguld.
  2. Væske. Disse forbindelser, der kan have et vandigt eller syntetisk grundlag, forædler træets design og samtidig giver det en lysglødseffekt.
  3. Facetteret lak. Tillader dig at få en dybere virkning af aldring på grund af den kunstige skabelse af revner på overfladen.

Enhver ting kan gives en ædel overflade, om det er et køkkenmøbler eller et antik skab. Det vigtigste er, at træproduktet har en faktura. Til behandling af metal- og træoverflader anvendes præparaterne på en anden basis. Forskellen mellem dem ligger i graden af ​​stabilitet og adhæsion til substratet.

Morilsammensætninger. Hvis du ser situationen i huset, så er det sikkert at finde produkter lavet af træ med patination. Hvis herrer bruger en plet til at male træflader, sætter de højst sandsynligt ikke målet om at give det særlige æstetiske egenskaber.

Men på trods af dette er denne metode til farvning en af ​​de populære metoder til forbedring af produkter, som på samme tid beskytter overfladen fra svampe, skimmel, fugtindtrængning og henfald.

Hvis det ønskes, kan effekten af ​​patina gøres mere udtalt, hvis udføre en brace. Det bevarer langsgående stive fibre og fjerner samtidigt bløde fibre ved hjælp af en særlig stiv børste.

Dette er forædling af overfladerne af en naturlig massiv derhjemme. Selv om denne mulighed giver dig mulighed for kun at få en farve af patina. Faktoren har faktisk en mørkere nuance, så det er ikke nødvendigt at forvente udseendet af en forgyldt overflade.

Ved første øjekast er det svært at forestille sig, at ved hjælp af et sådant inexpressivt byggemateriale som bitumen kan man få et mesterværk. Det bryder dog al tvivl efter første brug.

Den særlige struktur gør træet meget smidigt og forenkler patina applikationsprocessen. Hvis det ønskes, kan ejeren få en rig forgyldningsvirkning eller en tynd plade.

Brug af bitumen lak kan nemt at udskære riller i tråden, fremhæver fremspring på overfladen af ​​ansigtet. Dette materiale er lavet af betonpolymer og terpentin eller hvid spiritus. Derfor er det påkrævet efter behandling af overfladen af ​​påføringslaget med skallak.

Dette materiale på vandbasis er ikke tilfældigt populært i oprettelsen af ​​patina. Dette forklares af dets alsidighed, for med sin hjælp kan du skabe en aldrende effekt på en hvilken som helst overflade - metal, træ eller gips

Belægningen er meget resistent, har fremragende vedhæftning til substratet, beskytter træet mod rådne og fremkomsten af ​​mikroorganismer. Teknikken til patination af træ med egne hænder er også ret simpelt. Med sin hjælp kan du behandle hele overfladen eller trække i den ønskede farve, kun udragende elementer af tråden.

For at få en mere ekspressiv patina, kan du bruge sammensætninger af forskellige nuancer. Men du skal sætte dem i flere lag. Som følge heraf får du et komplekst farvemønster.

Akrylkompositioner giver dig mulighed for at lave en patineret overflade med forskellige nuancer:

Dem, der har arbejdet med patina, ved, hvor let det er at gøre. Der er ingen problemer med forarbejdning af træ. Desuden er denne proces så fascinerende, at den bringer glæde.

Men hver hjemmester behøver at vide, at når man arbejder med forskellige typer overflader, sin egen specielle algoritme. Dette er den vigtigste betingelse, der garanterer modtagelsen af ​​dekorative patina.

Overfladebehandling. Før du begynder at lave patina på træprodukter med egne hænder, skal du inspicere overfladen og sørge for, at den passer til dette job. Produkter fra råmasse er ideelt til disse formål, da de ikke behøver yderligere behandling.

En anden ting, hvis du skal håndtere glatte lakeret overflader, belægninger lavet med akrylfilm eller PVC. På dem vil malingen ikke holde. Ret ulempen ved hjælp af brashing. For at gøre dette, skal behandle overfladen grovkornet sandpapir eller en metalbørste.

Så fjerner vi de bløde fibre i træet, der ligger under en ustabil til sådan indflydelse film. Når strukturen er udsat, vil den være klar til videre behandling. Nu skal du bruge en blød børste rengør støvets overflade og affedt det.

På trods af at teknologien til at anvende farveforbindelser baseret på bitumen, voks eller akryl er simpel nok, skal den udføres nøjagtigt i henhold til den vedtagne algoritme:

  1. Arbejdet begynder med, at et farvestof påføres overfladen. Dens mængde bestemmes afhængigt af mætningen af ​​resultatet, som vi ønsker at få. Maling kan kun ligge på overfladen af ​​produktet eller trænge ind i tykkelsen af ​​reliefen.
  2. Hvis dette bliver nødvendigt, skal du fjerne overflødig opløsning af lak.
  3. For at skabe en dybere patineringseffekt venter vi på, at det første lag tørrer. Herefter sætter vi den næste og vokser den.
  4. Når det færdige lag maling tørrer, tag en fin skræl og gnid dette sted. Efter de udførte handlinger skal vi have en alderen, ædel overflade.
  5. Ved den sidste fase skal den behandlede overflade være dækket af alkalisk lak.

På trods af alle de attraktive moderne møbler og indretningsprodukter er der stadig folk, der især vil sætte pris på møbler med effekten af ​​antikken. Men det behøver ikke at være antikvariske ting.

En ædel overflade kan opnås ved hjælp af moderne materialer. Men her skal du tage højde for, at hver af malematerialerne har sine egne egenskaber, så før arbejdet er nødvendigt lære teknologi deres ansøgning og holde sig nøjagtigt til den.

Brug patination til indretningen af ​​køkkenet

Et træ dækket med ædel mørk belægning er måske det mest kendte tegn på antikken af ​​produktet. Den naturlige måde, den er dannet meget langsomt, tjener derfor som en peger på holdbarheden og kvaliteten af ​​møblerne.

Faktisk bliver træets patination i stigende grad kunstigt for at skabe illusion af antikviteter i moderne køkkener.

Oprindeligt betød patina et lag oxid eller salte dannet på metaloverfladen over tid. Senere i samme kategori og var den naturlige patina på et gammelt træ - eg, bøg, som er dannet af den gradvise smuldring af bløde træfibre og fyldning af porerne med voks eller olie - afhængigt af, hvilke værktøjer til at bruge, når omsorgen.

Denne effekt opnås bare hjemme, fordi den er skabt af egne hænder, men meget lang. Og det er klart, at du kun kan få en naturlig berøring af antikken på en række træ, men ikke på MDF eller spånplader.

Men hvis du går til en hjemme mesterklasse, kan du gøre det kunstigt og meget hurtigere. Der anvendes specielle sammensætninger og specielle teknikker til dette.

Patineringen af ​​møbler indebærer brugen af ​​følgende forbindelser:

  • Bituminøs patina - på træoverfladen med egne hænder anvende bitumenlak, overskydende aftørring med hvid spiritus. Bitumen, absorberet i porerne eller dybere detaljer af reliefen, skaber indtryk af lang brug. Den resulterende patina har altid en mørk farve. Effekten er korrekt fastgjort med shellac lak.

Akryl vandbaseret patina er den mest nemme at bruge og ideel til hjemmebrug. Akrylmaling påføres med en børste eller svamp til overfladen eller ved at fremhæve de enkelte dele af tråden og derefter skygge. Det farveskema farver er ikke begrænset til: en sølv patina på blå eller sort baggrund, guld mod mørk eg patineret sølv farve på elfenben baggrund og så videre. Enhver mesterklasse hævder, at enhver ønsket skygge på møbeloverfladen kan gøres ved at male træet flere gange og med forskellige farver.

Akrylmaling er perfekt kombineret med andre metoder til dekoration: maleri facader, decoupage, lakering og så videre. Velegnet til træ - eg, birk og til metal - kobber, messing.

  • Shellac lak er en harpiksopløsning baseret på ethylalkohol. Sammensætningen giver møbler nuancer fra gylden til gennemskinnelig rød, afhængigt af antallet af lag. Påfør lakken med en børste eller svamp med dine hænder. Shellac lak er ideel til decoupage og funktioner i kraft, når male facaden akrylmaling til sølv og guld: neglelak giver dem en dæmpet skær af gamle produkter.

  • Wax patina - det kan bruges ikke kun til at skabe virkningen af ​​antikken, men også for manifestationen af ​​træets struktur og toning. Voksammensætningen strammer langsomt, hvilket gør det praktisk til arbejde med egne hænder. Wax patina er mest velegnet til behandling af udskårne mønstre, så det anbefales at bruge det på små træprodukter fremstillet af egetræ og aske, og ikke møbler.

  • Voks blandingen bruges ofte til at efterligne en metaloverflade - guld, sølv og også på træ. Samtidig bevares træstrukturen, hvilket skaber en usædvanlig effekt.

    • Oliepatina ligner voks, men mere universal: Den kan bruges til både metal og træ. Velegnet til påføring af en tør børste, svamp, kan danne grundlag for kræft. Med decoupage at bruge er det uønsket - olien kombineres ikke med servietter til decoupage.

    Patination af træprodukter

    Førersklassen tilbyder en hel del teknikker, der er ret gennemførlige og ikke kræver en dyb viden om teknologi. Med deres hjælp får de ikke blot patinerede facader, men netop effekten af ​​aldring, der er nødvendig for hvert enkelt interiør.

    På opstillingen af ​​træ og kun træ patina ligner en mørk patina, opnået takket være den gradvise smuldring af bløde træfibre og fyldning af porer opnået med voks eller olie. Målet med kunstig efterligning er at reproducere denne mikrorelief og skygge af plak i overensstemmelse med træet - eg, kirsebær, valnød. Og i hjemmet er det muligt at "slå" træet på denne måde, ikke bare ind i det gamle, men også dyrt.

    Metoden er følgende (næsten hver master klasse er baseret på den):

    1. Træet behandles med en metalbørste for at fjerne bløde fibre. Gør det samme med facaden af ​​MDF eller spånplader er umulig: i dette tilfælde overfladen påføres med deres hænder Primere basesammensætning og efter tørring behandles med en pensel eller bedre sandpapir. En sådan MDF overflade vil simulere et alderen træ.

  • Det anbefales at anvende en anden primer på MDF-pladen - sædvanligvis polyurethan, for at rette tekstur. Træopsætningen behøver ikke dette. Efter tørring behandles laget på MDF-overfladen også med sandpapir.
  • Patina anvendes på følgende måde: Til ekstraktion af relief eller tråd påføres sammensætningen med en børste, og hvis du vil behandle en flad overflade med en svamp. Fjern overskydende med passende blanding, indtil patina tørrer fuldstændigt: Det er vigtigt at opnå nøjagtig ujævn porefyldning som angivet af masterklassen.
  • Anvend om nødvendigt en patina eller maling igen. Ofte gøres dette, når de laver en guldpatina eller sølvfarven på en plade af MDF eller træ. Sammensætningen - olie, bitumen, voks, vælges efter eget skøn.
  • Efter tørring På facaden skal du påføre et lag farveløst lak.
  • Denne patina er let kombineret med decoupage, toning og endda maleri.

    På den næste video, hvordan man korrekt patinerer facaderne af eg, fremhæves mere detaljeret.

    Påfør det på samme måde som normalt. Anvendes som basis og træ, og MDF, og spånplader. Men der er flere nuancer, som masterklassen lærer at tage hensyn til.

    • I sig ser farven på sølv, guld eller bronze på træet unaturligt, så træet her kræver forberedelse. Hvis træet er mørkt, skal du fordybe skyggen ved at dække materialet med en mørk patina. Hvis det er meget let eller malet med hvid maling, skal du omhyggeligt vælge en nuance af sølv eller guld.
    • Med en overflod af tråd, er det at foretrække at bruge en voks eller bitumen patina, da den ikke har en lys glans. På en mørk baggrund ser akrylfarven af ​​sølv ud til at være rentabel.
    • Alle specialister i masterklassen anbefaler kun at patte madfacader: blankt blænding, og i stedet for et indtryk af et strejf af antikken opnås effekten af ​​nytårstræet.
    • Det er rigtigt, hvis patination med guld eller sølv kombineres med passende beslag.

    Med decoupage er belægningen af ​​sølv og guld ikke brugt.

    Denne metode er noget mere kompliceret end normalt, så det gøres af sig selv. Det er velegnet til det og MDF, og spånplader og træ. Craquelure kaldes ofte som decoupage, da sidstnævnte kombinerer dekoration med billeder og aldring.

    1. Overflade - træ, MD, spånplader behandles kun med en primer, du kan ikke bruge en pensel eller sandpapir.
    2. Det første lag er påført lak til craquelure eller lak til decoupage. Det repræsenterer baggrunden og er valgt efter farve. Anvend om nødvendigt og 2 lag for at gøre skyggen lysere.
    3. Efter at lakken fryser, men stadig stikker, påføres et laklag til decoupage. Sidstnævnte revner, når de tørres og danner talrige revner, der er karakteristiske for den gamle coating.
    4. Den færdige overflade gnides. Brug til denne olie maling, guldpulver, tør pastel farve sølv og så videre.
    5. For at konsolidere den modtagne faktura er produktet lakeret - bedst af alt shellak.

    Hvis den originale farve på facaden af ​​træ eller MDF ikke er nødvendig for at ændre sig, men kun for at skabe en decoupage-effekt, anvendes der i alle faser gennemsigtige lakker.

    Videoen tilbyder en mesterklasse på patinering og porcelæn eg og andre overflader.

    Hvis møblerne er besluttet at visuelt alder, skal du være opmærksom på tilbehør. Det er ligegyldigt, om træet ser gammelt ud, og håndtaget er lavet af skinnende messing eller nikkel. Den nemmeste måde er at købe hardware af metal af den relevante type. Du kan dog gøre dette arbejde med dine egne hænder.

    • Til patination på metal påføres en kemisk patina, akryl, voks og endda bitumen - Afhængig af størrelsen af ​​pennene, beklædningsgenstande, indsatser og selvfølgelig på kapaciteten hos den indenlandske håndværker. En mesterklasse om brugen af ​​kemisk patina er meget vanskeligere, fordi den bruger aggressive stoffer og har en stærk lugt.

    Men den kemiske patina har også fordelene: I løsningen er det muligt at sænke hele delen af ​​messing eller kobber helt og opnå et glimrende resultat.

    Farven afhænger af opløsningens sammensætning. Så kan tilbehør fremstillet af messing få en oliven eller sort skygge med en blanding af kobberchlorid og ammoniak. Kaliumsulfit af samme messing vil give en rød-orange skygge, og en opløsning af "svovllever" vil gøre metalgrået.

    • Hvis en sådan metode ikke realiseres med dine egne hænder, kan du bruge en vokspatina. Sammensætningen kan også påføres hele håndtaget eller indsatsen og skyggen. Lettet på messing eller jern - ethvert metal, mens det ser lysere ud, og rillerne vil fylde med en mørk farve.
    • Det er endnu nemmere at anvende akrylmaling eller patina på vandbasis. Det er let at forberede og anvende kun på fremspringene og elementerne i reliefen, som anbefalet af masterklassen. Således kan du få håndtag fra "messing", "sølv" eller "bronze" - næsten ethvert metal, med virkningen af ​​antikken.

    Patinering af træmøbler eller efterligning af det på træmaterialer er et glimrende design. Sådant køkken kan kaldes dristigt unikt, fordi patineringsprocessen giver helt unikke resultater.


    Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    + 81 = 88